Pontas Films, la productora fundada pels mateixos socis de l’agència literaria Pontas, produeix  el seu primer llargmetratge basat en la novel·la que Soler-Pont va escriure amb Asha Miró.

Rastres de Sandal
 Maria Ripoll ha dirigit l’adaptació que compta amb les interpretacions de Nandita Das, Aina Clotet, Subodh Maskara, Naby Dakhli i Rosa Novell.
Rastres de sàndal es basa  en la novel·la del mateix nom escrita per Asha Miró i Anna Soler-Pont i publicada l’any 2007.

A la pel·lícula, Mina (Nandita Das), una actriu índia d´èxit a Mumbai, no aconsegueix oblidar la seva germana petita Sita, de qui va ser separada a la força després de la mort de la seva mare en un poble. Trenta anys més tard, la Mina finalment s’assabentarà que la Sita està bé i viu a Barcelona. No obstant això, els pares adoptius de la Sita li han amagat la seva història. Ara es diu Paula (Aina Clotet), és biòloga al Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona i no té cap record del seu passat. La Paula emprendrà un viatge d’autodescobriment, amb l´ajuda del Prakash (Naby Dakhli), un atractiu immigrant indi que ven pel·lícules de Bollywood al Raval.

L’agència literària  dirigida per  Anna Soler-Pont destaca per la representació d’autors importants com Dolores Redondo,  Blanca Busquets , David Castillo, Susana Fortes, Gabi Martínez , Lluís Anton Baulenas, Maite Carranza, Nuria Esponellà entre d’altres i responsable de l’èxit de L’avi de 100 anys que es va escapar per la finestra de Jonas Jonasson.
Fundada el 1992 és una agència literària i de cinema que representa internacionalment a una selecció d’autors i autores d’arreu del món, però al mateix temps també  és una productora audiovisual que desenvolupa projectes tant per a cinema com per a televisió.
Rastres de Sàndal  és una producció de Pontas Films amb la col·laboració de Televisió de Catalunya.

 L’Illa dels Llibres ha entrevistat a Anna Soler-Pont guionista i productora de la pel·lícula.

rastres de sandal posterPer primera vegada produeix una pel·lícula. Un repte?
Crear Pontas Films (una empresa separada de l´agència literària Pontas però propietat dels mateixos tres socis) va ser una decisió molt meditada. Ens vam estar preparant durant una dècada per  fer el salt a la producció. I sí, ser al capdavant del nostre primer llargmetratge com a productora era un repte.

Què representa portar al cinema la novel·la Rastres de Sàndal?
És l’aventura de traduir en imatges algunes de les escenes que formaven part de la novel·la i veure dialogar literatura i cine una vegada més.

Què n’espera d’aquesta adaptació?
El mateix que l´Asha Miró i jo esperàvem quan vam publicar la novel·la el 2007: arribar al públic de totes les edats, des dels adolescents fins als avis, amb una història que emocionés i aportés punts de vista diferents però demostrant que els sentiments són universals.

La pel·lícula està ambientada en dues ciutats Barcelona i Mumbai. Un dels objectius és arribar al públic internacional.
Ens agradaria que la pel·lícula s´estrenés al màxim de països possible, però la distribució internacional és molt complicada… De moment s´ha estrenat a tot l´Estat espanyol , en un total de 78 cines, i això ja és molt.

Aina Clotet  i Nandita Das són les actrius principals d’aquest llargmetratge.
Vaig escriure el guió pensant sempre en la Nandita Das pel personatge de la Mina (que a la novel.la es diu Muna però ella va demanar canviar-lo). És una de les meves actrius preferides i encara ara quan la veig a la pantalla em sembla increïble que acceptés fer el paper. L´Aina Clotet va ser una idea de la Maria Ripoll (la directora de la pel·lícula).
A priori semblava una aposta arriscada, però ara no puc imaginar una Paula que no sigui l´Aina Clotet, que podria tenir avantpassats portuguesos, dels que van colonitzar la zona de Mumbai i Goa. Les dues estan magnifiques, i molt especialment l´Aina: auguro que hi haurà un abans i un després de Rastres de sàndal a la seva carrera com a actriu.

Davant de la masculinització de la professió Pontas Film va decidir que els principals equips estarien dirigits per dones.
Sí. Ja que era la nostra primera incursió en la producció cinematogràfica vam voler fer alguna cosa diferent i prioritzar totalment la contractació de dones professionals de la industria audiovisual al capdavant de tots els equips tècnics i artístics: directora, directora de fotografia, so, art, vestuari, muntatge, música…Els percentatges de dones en aquests càrrecs és minúscul. I només si des de les productores se n´és conscient, es poden modificar, senzillament contractant dones. N´hi ha moltes de preparades!

Però per a mi és gairebé més greu que només un 10% de les pel·lícules del món tinguin protagonistes principals femenines: a qui es voldran assemblar les nenes i adolescents d´avui si no tenen referents al cinema? (en literatura no és que la cosa canvïi massa, però sí que hi ha més protagonistes femenines literàries que cinematogràfiques).
Rastres de sàndal aporta dues protagonistes amb un discurs propi, amb una historia que les fa protagonistes perquè ho són.

La pel·lícula es basa en la novel·la que va escriure amb Asha Miró l’any 2007. Els lectors hi trobaran diefrències respecte a la novel·la?
D´entrada, la pel·lícula només és una versió lliure d´una de les trames de la novel·la: la de les dues germanes índies separades de petites i retrobades trenta anys després. La trama del Solomon, el nen etíop que se´n va a Cuba a estudiar, ha quedat fora. Adaptar la novel.la sencera com preteníem en un principi implicava rodar a Etiòpia, Cuba, Índia, Catalunya… era massa complex.
I el 2010, després de tres anys intentant aixecar el projecte amb el guió que adaptava la novel.la íntegrament, vaig haver de decidir quedar-me amb una de les trames. La de les nenes índies semblava més factible i me la vaig emportar molt lluny del llibre, i al màxim a l´actualitat (que és més barat de rodar que qualsevol època passada) fins que es va convertir en la pel·lícula que hem aconseguit fer.

L’agència Pontas es va crear l’any 1992 i representa entre d’altres a Dolores Redondo,  Blanca Busquets , Maite Carranza però que al mateix temps també desenvolupa projectes tant per a cinema com per a televisió. 
Quins són els projectes que desenvolupa al capdavant de l’agència?
Des de l´agència, i des de sempre, som molt actius donant a conèixer les novel·les dels autors i autores que representem als productors de cinema i televisió d´arreu del món. I seguirem fent-ho, assistint als principals mercats de cinema (Cannes, Berlin, Los Angeles…) i estant molt alerta del que busquen els productors. A Pontas ens agrada donar un servei molt global de gestió de carreres literàries: des del manuscrit en la llengua original fins l´explotació de l´obra en el màxim de llengües i formats possibles.

Seguirà amb d’altres projectes relacionats amb el cinema?
Ens agradaria. Però tot dependrà del resultat de Rastres de sàndal a la taquilla i en la seva explotació internacional. Si aconseguim recuperar la inversió i la dels nostres inversors podrem plantejar-nos produir una altra pel·lícula, si no, serà difícil.

 

Tráiler de la pel·lícula