Les alquímies d’en Maurici Pla.


Em dic Khan, Alexandre Kahn. Tinc trenta-sis-anys, i en fa nou que sóc l’administrador del museu d’art modern de K…., la ciutat més próspera del país.
Tothom sap que un museu no és cap negoci: és més aviat una monumental caixa forta on es custodien els millors fons de riquesa de l’estat, blindats sota la forma de valuoses obres d’art. En el cas de K… l’ajuntament ha estat previsor: cada any inverteix una quantitat astronòmica en la compra d’estranyes pintures i d’escultures encara més estranyes. D’aquesta anera la caixa forta cada cop és més plena, i l’ajuntament cada cop és més ric.
Heus aquí un tresor que cap home sol, amb l’únic ajut del seus propis recursos, no podria arribar a posseir mai.

Així comença L’alquimia del mercat d’alquímies (Quaderns crema) de l’escriptor i arquitecte Maurici Pla. Novel•la curta d’unes 146 pàgines que destaca per la seva originalitat i per la seva arquitectura perfecte. La segona novel•la de Pla no deixarà a cap lector indiferent.

Tot comença amb un repte propossat pel mateix escriptor, que després de triar un tema de fons universal i, un cop establerta la temàtica, va decidir crear una faula irreal amb què mostrar el món real”. Aquesta faula que descriu Maurici Pla acompanya al lector fins al final de la història.
L’alquímia del mercat de les alquímies té com a protagonista a l’Àlex Khan, administrador del museu d’art modern d’una ciutat que l’autor ha batejat com a K. Helena, la seva dona té una pastisseria que l’Ajuntament de K vol expropiar per ampliar el museu on treballa. El matrimoni tenen una filla de 7 anys que és diu Kristina i la relació de tots trets comença a esmicolar-se just en el moment que comença la recerca de la versió original de Ciutat amb talaies, un dibuix de Paul Klee. Trobar el dibuix original no serà fàcil i els protagonistes descobriran que existexien moltes falsificacions de l’obra. Aquesta recerca serveix a Maurici Pla, per desplegar tot el seu potencial literari amb tot un seguit de personatges ben curiosos com el sabater Castelli, Lord Palmer, el propietari d’una de les còpies de Klee, els germans Karim i Dàlia i Fèlix Klee, fill del pintor.
Les relacions humanes i la destrucció d’aquestes s’hi veuen reflexades a les pàgines de la novel•la. Maurici Pla ha assenyalat que la seva novel•la compta amb uns ingredients molt propers al còmic de Tintin i a la novel•la negra. Maurici Pla és arquitecte de professió i professor d’arquitectònica i ha publicat també la novel•la Dissabte a les fosques (1999).
Un autor i una novel·la a descobrir.