El Govern de la Generalitat ha inclòs el centenari del naixement de Josep Maria Espinàs entre les commemoracions oficials de l’any 2027. La decisió reconeix la trajectòria d’un dels escriptors més estimats i influents de la literatura catalana contemporània, autor d’una obra extensa que abraça la narrativa, el periodisme, la literatura de viatges i la divulgació cultural.

Nascut a Barcelona el 1927, Espinàs va abandonar ben aviat l’advocacia per dedicar-se plenament a l’escriptura. Es va donar a conèixer amb Com ganivets o flames, Premi Joanot Martorell, i va construir una trajectòria marcada per una prosa clara, precisa i profundament humanista. Novel·les com Combat de nit, Dotze bumerangs, El gandul o Tots som iguals van consolidar una veu literària pròpia que, amb el pas dels anys, es convertiria en una de les més reconegudes del panorama català.

Entre la seva extensa producció destaquen també El teu nom és Olga, traduïda a vuit llengües i considerada una de les seves obres més emblemàtiques, El nen de la plaça Ballot i Inventari de jubilacions. També formen part de la seva bibliografia títols com Temps afegit, Relacions particulars, El meu ofici, I la festa segueix i A ritme del temps. La seva faceta periodística va quedar recollida en volums com Entre els lectors i jo i Una vida articulada, una selecció dels articles que va publicar diàriament durant més de trenta-cinc anys als diaris Avui i El Periódico, convertint-se en una de les signatures més constants i respectades del periodisme català.

Un dels vessants més singulars de la seva obra són els llibres de viatges, especialment la sèrie A peu, en què va recórrer nombroses comarques dels Països Catalans observant-ne el paisatge, la història i la gent amb una mirada atenta i propera. Aquests volums van contribuir a descobrir el país a diverses generacions de lectors i constitueixen una aportació única a la literatura de viatges en català.

La influència d’Espinàs va anar molt més enllà dels llibres. Va ser cofundador d’Els Setze Jutges, impulsor de la Nova Cançó, va participar en la creació de l’editorial La Campana i és coautor, amb Jaume Picas, de la lletra del Cant del Barça, una peça convertida en un dels himnes més populars del país.

Al llarg de la seva trajectòria va rebre alguns dels màxims reconeixements de les lletres catalanes, com la Creu de Sant Jordi, el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes i la Medalla d’Or de la Generalitat, distincions que van reconèixer una obra que va contribuir decisivament a la difusió de la llengua i la cultura catalanes.

La commemoració del seu centenari formarà part del programa oficial de la Generalitat per al 2027, que inclou una vintena d’efemèrides dedicades a personalitats i esdeveniments destacats de la història de Catalunya.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here