Els lectors poden votar fins al 3 de setembre entre quinze títols publicats o traduïts al català durant l’últim any. El guardó es lliurarà el 26 de setembre a la Setmana del Llibre en Català.
L’Illa dels Llibres ha posat en marxa la setzena edició del Premi L’Illa dels Llibres, un guardó que dona el protagonisme als lectors, que són els encarregats d’escollir l’obra guanyadora mitjançant votació popular.
Per a aquesta edició, l’equip de L’Illa dels Llibres ha seleccionat quinze obres publicades entre l’agost de 2025 i el juliol de 2026, totes elles escrites originalment o traduïdes al català. Els participants poden votar els cinc llibres que considerin més destacats de la selecció. El termini per participar romandrà obert fins al 3 de setembre de 2026.
OBRES NOMINADES 16a edició
El joc del silenci de Gil Pratsobrerroca (La Campana)
El mal entès de Marius Serra (Proa)
Comiats de Julian Barnes (Angle editorial)
Principi, mig i fi de Valeria Luiselli (Angle editorial)
Les belles promeses de Pierre Lemaitre (Bromera)
Punt d’aranya de Nerea Pallares (Edicions del Periscopi)
Una dona de la teva edat de Gemma Ruiz Palà (Proa)
Instruccions per viure sense ella d’Empar Moliner (Columna)
Cop de llum de Rita Bullwinkel (La segona perifèria)
Virgil de Quim Español (Edicions del 1984)
Animals inexpressius de Xavier Mas Craviotto (L’Altra editorial)
Els moixons de Montse Virgili (La Magrana)
Jo això ja no ho veuré de Jordi Masó (Males herbes)
Els dies de vidre de Nicoletta Verna (Amsterdam Llibres)
La llibreria de les hores mortes de Laura Autonell (Columna)
Al llarg de les seves setze edicions, el premi s’ha consolidat com un dels reconeixements literaris atorgats directament pels lectors. El palmarès reuneix alguns dels noms més destacats de la literatura catalana contemporània, com Albert Sánchez Piñol, Care Santos, Regina Rodríguez Sirvent, Jordi Cussà, Sebastià Alzamora, Marta Orriols, Eva Baltasar, Sònia Lleonart Dormuà, Rafel Nadal, Maria Carme Roca, Coia Valls, Mar Bosch, Alejandro Palomas, Jèssica del Moral i Eduard Márquez.
L’acte de lliurament del premi tindrà lloc el 26 de setembre, a les 13 hores, en el marc de La Setmana del Llibre en Català. L’autor o autora de l’obra més votada rebrà l’escultura El lector, creada per l’artista Roser Oter, que s’ha convertit en el símbol distintiu d’aquest guardó.
Palmarès del Premi L’Illa dels Llibres
- 2025 – Vicles, afectes i grillons, de Jèssica del Moral
- 2024 – Nascuda de Venus, de Sònia Lleonart Dormuà
- 2023 – Les calces al sol, de Regina Rodríguez Sirvent
- 2022 – Ràbia, de Sebastià Alzamora
- 2021 – El primer emperador i la reina Lluna, de Jordi Cussà
- 2020 – La dona efervescent, de Mar Bosch
- 2019 – Aprendre a parlar amb les plantes, de Marta Orriols
- 2018 – Permagel, d’Eva Baltasar
- 2017 – La senyora Stendhal, de Rafel Nadal
- 2016 – A punt d’estrena, de Maria Carme Roca
- 2015 – Un fill, d’Alejandro Palomas
- 2014 – Desig de xocolata, de Care Santos
- 2013 – Victus, d’Albert Sánchez Piñol
- 2012 – El mercader, de Coia Valls
- 2011 – L’últim dia abans de demà, d’Eduard Márquez
Amb aquesta nova convocatòria, L’Illa dels Llibres torna a convidar els lectors a convertir-se en jurat i a reconèixer les obres que han marcat el panorama literari en català durant l’últim any. El premi manté així la seva essència: posar en valor la lectura i donar veu als lectors en l’elecció d’una de les novel·les més destacades de la temporada.